zaterdag 2 juni 2012

Maar mama, ik had het zoooo koud!

... daarmee kwam de oudste dochter bijna een jaar na datum aanzetten.

Je moet weten, wij gingen vorig jaar kamperen met onze tent. Niet naar een of ander warm oord, maar naar het Nederlandse Zeeland. 
Ondanks het slechte weer hadden we een supervakantie. Alleen de nachten waren minder leuk. De oudste dochter slaagde erin het hele straatje gedurende enkele nachten wakker te houden met haar "gezangen". Met het schaamrood op de wangen kwamen wij dan 's morgens volledig uitgeput uit onze tent gekropen, terwijl ze er vrolijk achteraan huppelde, zich van geen kwaad bewust.

Enfin, een tijdje geleden besloten we om het er dit jaar toch terug op te wagen en opnieuw naar dezelfde camping te trekken (onder het motto "Het kan toch geen twee jaar na elkaar zo'n slecht weer zijn hé!"), maar eerst werd de oudste dochter aan de tand gevoeld en werd er verwittigd dat ze dit jaar toch echt beter moest slapen. Waarop die kleine schat doodleuk zei: "Maar mama, mijn broek kroop altijd naar omhoog en dat was zo koud!" (had ze dat verleden jaar niet kunnen zeggen???)

Maar dat is een probleem waar ik, nu ik mijn naaimachine heb, iets aan kan doen. Ik besloot om van enkele fleece-dekentjes een "slaapzak" te maken. Ik wou haar geen baby-slaapzak geven en het leek me ook handig als ze er gewoon mee naar de WC zou kunnen stappen, dus daar werd geboren: het slaappak.

Dit was een project waar veel denkwerk aan vooraf ging, want het was het project van de eerste keren: de eerste keer zelf een patroon tekenen (met dank aan het sneeuwpak), de eerste keer met fleece werken, de eerste keer raglan-mouwen, de eerste keer een kap, de eerste keer boordstof ...
Ik was zo dom om er gisterenavond om half 12 nog aan te beginnen, kon dus niet meer stoppen, maar om half 2 was het al af (behalve de gele drukknopen, daarvoor wou ik eerst zeker zijn dat het wel past).

Maar, het is gelukt en ik ben er best content van en de dochter die is nog veel contenter, die wou het al niet meer uittrekken (en zo koud is het nu ook weer niet). En als ik de jongste dochter hier zie rondspringen, denk ik dat ik er zeer binnenkort nog eentje zal moeten maken, maar dan de iets kleinere versie natuurlijk.
De kap is precies een klein beetje te groot,
maar dat is alleen maar lekker warm natuurlijk


Het sneeuwpak dat dienst deed om het patroon te tekenen



 
Kijk, een Engels naad (of een Franse???),
ik kan die nooit uit elkaar houden.

En nu nog 1 ding: natuurlijk hoop ik dat we dat slaappak nooooooit gaan nodig hebben omdat het gewoon fantastisch weer wordt!

Vreemd hoe je in 1 week tijd van zonnehoedjes naar een slaappak in fleece gaat, maar ja, dat heb je in ons land natuurlijk!

Groetjes!

11 opmerkingen:

  1. Geweldig !
    Ik duim mee voor goed weer, dat slaappak zal in de winter wel dienst doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. voilà, dat dacht ik ook. Het is zeker geen verloren werk hé.

      Verwijderen
  2. Ik duim voor goed weer!
    Maar ik vind het wel een prachtig pakje :)
    (en wat is die engelse/franse naad eigenlijk ? Ik ken dat niet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat geleerd door de pandenrok van mme Zsazsa te maken. Eerst de stof met de slechte kanten op elkaar op een halve cm doorstikken, dan omdraaien en met de goede kanten op elkaar op 1 cm doorstikken. Op die manier zie je de rand van de stof niet, omdat die erin zit.
      Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is. Die naad zorgt er in elk geval voor dat het een beetje properder afgewerkt is.

      Verwijderen
    2. Ik snap het!
      Bedankt voor de uitleg!

      Een goede truk dus om toch iets mooi af te werken indien je spijtig genoeg niet in het bezit bent van een overlock!

      Verwijderen
  3. Goed gedaan zeg! En wat een goed idee. Maar ik help je toch hopen dat je 't niet nodig zult hebben hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jawadde! Chapeau, zomaar nagemaakt van een skipakje? Chique dinges! :-) en mooie kleurtjes! Hopelijk een zonnige vakantie... en dan kan het dienst doen in de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap werk geleverd en tis waar, heb je het nu niet nodig komt het super van pas bij koude dagen,groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een schitterend idee. Ze gaat dit jaar een hele nacht stil zijn! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...