donderdag 30 augustus 2012

Wat een bezoekje aan een groottante al niet kan doen...

Althans, ik denk toch dat ze dat zo noemen, een tante van je moeder?

Vorige week trok ik met de moeder en de twee dochters met de trein naar de groottante, ze woont namelijk een heel eind bij ons vandaan.

Ernaartoe gaan voelt altijd een beetje als een uitstapje naar Bokrijk. Een oud, klein huisje, volgestouwd met oude spullen (als je haar vraagt waarvoor dat diende, is er veel kans dat ze er zelfs niet op kan antwoorden) en een fantastische tuin eraan vol met heerlijke groenten en fruit.

Tegen de tijd dat we terug naar huis keerden (gelukkig met de auto), was ik een mega-pompoen, een supergrote courgette (waarvan ik spijtig genoeg vergat een foto te maken voordat ze in de diepvries en soep verdwenen) en 2 bakjes braambessen.

En het is over die braambessen dat dit bericht eigenlijk gaat, want tegen de tijd dat we thuiskwamen waren deze langs alle kanten geblutst. Ik wou ze toch niet weggooien en besloot er (voor de allereerste keer) confituur van te maken. Na een beetje gegoogle, begon ik eraan. Toen ik toch bezig was, besloot ik ook eventjes alle rabarber uit de tuin te halen voor rabarberconfituur en ik had ook nog 2 overrijpe bananen en een overrijpe mango.

Het resultaat van al dat werk mag er zijn, want wij zijn nu de trotse eigenaars van 5 potten confituur (het zijn wel grote potten hoor): 1 bramengelei (want ik wou niet van die vervelende pitjes), 2 rabarberconfituur, 1 banaan-mangoconfituur en eentje met de overschot (rabarber-banaan-mangoconfituur).

De potten werden hier met veel succes onthaald (en dat terwijl we normaal gemiddeld een jaar over 1 pot doen).

Ik maakte hier ook nog labels voor op de potten.



Maar .... ik heb een probleem: van de 5 potten die ik maakte, is er maar eentje vacuüm. Geen idee wat ik fout deed, maar wij zitten hier nu dus constant met 4 van die grote potten in de ijskast (afwisseling is wel leuk natuurlijk, maar zo groot is onze ijskast nu ook weer niet). Weet jij misschien wat ik fout deed?

En voor diegenen die denken, tiens dat was lang geleden: ik lijd aan het leerkracht-einde-van-de-grote-vakantie-syndroom. Je zou denken: 2 maanden vakantie, zalig! Maar er moet zoveel gebeuren. De kasten moeten worden uitgekuist, tuinhuisje geschilderd, nieuwe werkboeken moeten worden ingevuld, er moeten leuke dingen gedaan worden, klassen moeten in orde worden gebracht ...
En toch lijkt het een beetje alsof alles dat ik echt leuk vind hiervoor moet wijken. Hopelijk keert de rust snel weer.

Groetjes en voor zij die nog vakantie hebben: geniet ervan!

5 opmerkingen:

  1. heerlijk zo zelfgemaakte Jam... ik heb hier een overvloed van braambessen en ga een dezer er ook aan beginnen. Ik volg dus deze post, want ik zou ook niet weten wat er kan zijn fout gegaan met de vacuum.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ahaaa nog een leerkracht met dat syndroom, ja bij ons hier van het zelfde, en andere mensen zullen misschien denken van: wij moeten dat ook allemaal doen hè, maar ,zonder klagenof zagen, tijdens het schooljaar is daar echt geen tijd voor, dan ben ik constant met school bezig, gewoon huishouden,çava, maar al die extra klussen moeten bij mij ook tot de vakantie wachten
    het is hier nu dus al stressen om alles klaar te krijgen tegen de maandag
    succes in elk geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. allé jullie kunnen weer smullen en die labelsite is wel super, heb hem ook al gebruikt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind jouw labeltjes supermooi en weet geen raad met wat er mis kan zijn gegaan met het vacuum.
    Ik lijd ook aan hetzelfde syndroom hoor. Tijdens de vakantie denk ik "alles kan niets moet" en dan stel ik wat schoolwerk uit en nu is het weer voor echt, dus ook hier al voorbereidingen tegen maandag, we zijn weer vertrokken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hele mooie lebels, maar van confituur ken ik niets. Ik eet ze wel graag...

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...